• Boekmarketing makkelijk gemaakt: Als je het schrijft, kopen ze vanzelf!?

     

    Ik heb de afgelopen maanden samen met één van mijn opdrachtgevers een mooie reis mogen maken. Een reis waar ik enorm van genoten heb, vooral omdat ik werkte vanuit mijn kracht, mijn expertises namelijk het organiseren, regelen, coördineren van haar bedrijf en het meedenken op strategisch niveau. Dit is in mijn reis als startende ondernemers weleens anders geweest. Zij heeft het boek Joyful Ondernemen geschreven en ik mocht de marketing van het boek en de boeklancering coördineren c.q. organiseren. Het boek ‘Joyful Ondernemen’ van Sentini Grunberg is sinds vorige week te koop in de boekhandels. Het boek waarvan het voorwoord geschreven is door Jorgen Raymann, gaat over haar eigen reis als ondernemer en bevat de 4 stappen die nodig zijn om joyful te ondernemen. Een aanrader voor elke (jonge)ondernemer.

    Hier is een grote angst die een auteur heeft als het gaat om het schrijven van een boek: wat als niemand het koopt? Hoewel dat altijd mogelijk is - maar met een beetje planning en geavanceerde ‘buzz’- is het zeer onwaarschijnlijk. De sleutel is om anderen enthousiast te maken over je boek, om hen hierover te laten praten en dit te laten delen met hun vrienden.

    1. Verzamel mensen voor je boeklanceringsteam Je zult toch ook zelf je eigen marketing moeten doen, ook als je een uitgever hebt. Om deze redenen is het aan te raden om voor de marketing een boeklanceringsteam te creëren. Daar gaat uiteindelijk heel veel tijd in zitten. Een boeklanceringsteam kan bestaan uit een schrijverscoach, een online business manager en/of een (onlinemarketing) VA, een groep lezers, vrienden en familieleden.

    2. Organiseer een lancering! Weken vóór de officiële publicatiedatum, zet jij je lanceringsmotoren aan! Het aanbieden van bonussen voor pre-orders, lezers vragen om een gratis hoofdstuk te downloaden en/of een beoordeling te geven zijn alle bewezen strategieën voor het opbouwen van de ‘buzz’ voor je komende boek.

    Er zijn veel elementen die leiden tot een succesvolle boeklancering, zoals het maken van - landing pagina’s- salepagina’s, mailinglijsten opbouwen, aanschrijven van Joint Venture partners, win en like acties bedenken, boekoverhandigingen en nog veel meer.

    Een mooi voorbeeld, is de facebook live overhandiging van het boek van Sentini Grunberg aan JÖrgen Raymann. Zorg er ook voor dat je dat van tevoren via social media hebt aangekondigd.

    3. Maak je klaar voor interviews. Twee tot drie maanden voorafgaand aan de publicatie van je boek, zorg jij ervoor dat jij of je VA podcasts, blogs en andere (social) mediakanalen gaat onderzoeken voor mogelijke interviews. Creëer een perspakket om uit te sturen, inclusief foto, boekomslag, eerdere vlogs, bio, persbericht en recensies en laat iedereen weten dat je opzoek bent naar interviews en potentiele gastblogmogelijkheden. Stuur deze naar de redacteurs van de lokale kranten, journalisten, bladen en magazines, radio en televisie.

    Een perspakket kan ook een online media kit zijn: Dit is een pagina op je website. Hier is een voorbeeld van een online media kit. Dit is een ‘one-stop shop ‘voor bloggers, je boeklanceringsteam en zelfs je uitgever om je bio, foto's en informatie over het boek van je website af te pakken. Maak het makkelijk en werk alleen deze pagina bij tijdens de lancering en stuur vervolgens mensen naar deze pagina.

    4. Blog en vlog over het boek. Jij bent je eigen beste publicist; Dus wees niet bang om je jezelf te promoten in je blog, in je nieuwsbrief en op social media. Gebruik afbeeldingen van de cover, en geef je lezers, je volgers genoeg tijd om enthousiast te worden over de komende lancering, dus als de “PRE-ORDER” knop of de “KOPEN” knop (als het boek al gepubliceerd is) op de website live gaat, dat ze meteen willen kopen. Mocht je knop op de landingspagina nog niet af zijn biedt dan aan om alleen een kopie van één hoofdstuk te downloaden, zo krijg je ze op je e-maillijst. Houdt ze dus op de hoogte van alles wat er rondom het boek gebeurd.

    5. Boost social mediaberichten. Facebook is een geweldige manier om ook niet- volgers te ‘triggeren’. Betaalde advertenties die leiden tot je landingspagina zijn ideaal en kunnen veel verkeer genereren tegen zeer lage kosten.

    6. Op naar een bestsellerstatus. Met deze techniek alleen al kan je in een kwestie van dagen je boek naar bestsellerstatus brengen. De sleutel is om een ​​ ‘buzz’ te creëren, deze via je mailinglijst op te bouwen, te delen, te delen, te delen op sociale media en aan je vrienden en collega’s vragen om hetzelfde te doen.

    Gewoon op managementboek.nl een boek te koop hebben staan die direct een bestseller wordt, dat gaat niet zomaar. Bij iemand die het wel gelukt is, is het een uitzondering op de regel.  Als je geen reclame vooraf gemaakt hebt, wil het niet zeggen dat je boek ook niet verkocht zal worden. Met wat strategische planning en een beetje inspanning, kun je een fantastische lancering maken, of het nu je eerste boek of je veertiende is.

    Tips

    • Laat je volgers de cover kiezen.
    • Geef je volgers een sneak peek om ze enthousiasmeren.
    • Start een gratis privé Facebook-groep.
    • Plaats een foto of een filmpje op social media de dag jij het contract met de uitgever hebt ondertekend.
    • Doe meerdere ‘deel en win’ acties en geef dan een aantal boeken weg
    • Maak een foto met je boek, zodra je deze hebt ontvangen en plaatst deze op je social mediakanalen.
    • Geef een entree naar je live boeklancering cadeau
    • Vergeet niet de gekochte boeken tijdens de live lancering, te signeren.
    • Laat ook andere bloggers over je boek schrijven en laat ook hen een like en win actie doen (voor en na de lancering)
    • Vraag aan een selecte groep lezers of ze ná de publicatiedatum een recensie willen schrijven op managementboek.nl of bol.com.

     

     Heb je hulp nodig met het maken van een stappenplan, neem dan contact met mij op.

  • Overhandiging van het boek Joyful Ondernemen - Boeklancering!