• Hoeveel petten heb jij als ondernemer op?

    Het is onvermijdelijk!

    Eén-pitters, ZZP-ers, zelfstandig ondernemers hebben veel, heel veel petten op.

    Wie ben jij in je bedrijf? Je bent:

    © De marketingmanager

    © De boekhouder

    © De blogger

    © De coach

    © De webdesigner en (soms echt geen whizzkid op dit gebied)

    © De Virtual of Personal Assistant en nog veel meer

    Soms weet je al van tevoren dat je met bepaalde taken aan het jongleren bent; de zoveelste bal die je omhoog moet houden. 

     

  • Ik ben zelf een éen-pitter; ik heb veel petten op en ook ik heb veel ballen omhoog te houden. En tijdens het jongleren laat ook ik soms ballen vallen.

    Wat ik inmiddels geleerd heb, is dat al die petten niet even groot zijn. Marketing overschrijdt bijvoorbeeld boekhouding, want zonder marketing is er geen geld om te beheren …[is misschien een beetje kort door de bocht:-)]

    Maar dat niet alleen, ga bij jezelf te rade hoeveel tijd jij besteedt aan elke taak. Als jij de hele dag doorwerkt aan een ontwerp op je website en jij besluit om vandaag bijvoorbeeld geen e-mail naar je maillijst te versturen. Dé e-mail die je klanten erop wijst dat je een geweldig product of dienst te bieden hebt, dé e-mail die zorgt voor conversie, wat brengt het je dan op?

    Zeker, je hebt misschien nu een mooiere website, maar je mist wel de kans om een product of dienst te verkopen.

    In een ideale wereld zou je gewoon je ”directeurs”’ pet opzetten en de rest delegeren, maar hier in de “Real World” hebben we die optie niet altijd. In plaats daarvan moeten we slimmer werken en ervoor zorgen dat we onze tijd effectief doorbrengen.

    Prioriteer je dagelijkse taken

    We hebben allemaal verschillende vaardigheden en voorkeuren als het gaat om de taken die we willen en moeten doen. Je zou misschien klantenservice en boekhouding niet leuk vinden, terwijl iemand anders gek is op cijfertjes en niet graag op een helpdesk te vinden is. Maar ongeacht je persoonlijke voorkeuren, één ding is zeker: opdrachten die geld opbrengen moeten bovenaan je takenlijst staan.

    Money Money!!  €€€€

    Het ontwikkelen van producten, e-mail marketing, of het ontwikkelen van Webinars, of iets heel anders. Identificeer in je bedrijf juist die taken die geld opbrengen en zorg ervoor, dat je elke dag de voorkeur geeft aan deze taken.

    Ken het verschil tussen belangrijk en dringend

    In zijn boek, The 7 Habits of Highly Effective People (NL:  de 7 eigenschappen van effectief leiderschap), raadt Stephen Covey aan om taken te prioriteren op basis van een tijdmatrix. Elke taak wordt toegewezen aan een kwadrant in de matrix, op basis van of het dringend is, belangrijk, beide of niet (zie onderstaande figuur).

    Volgens Covey (eigenschap 3, belangrijke zaken eerst) moet je eerst prioriteiten stellen. Deze eigenschap heeft betrekking op het doelgericht kunnen handelen en niet de dupe worden van allerlei niet dringende en onbelangrijke dingen. Volgens Covey besteden effectieve mensen hun tijd aan zaken die belangrijk zijn. Ze laten zich niet leiden door de stress van de dag, maar plannen zelf hun leven.

  • Zodra je weet waar een taak in de matrix valt, dan weet je onmiddellijk waar je aan moet werken. Marketing en planning zijn bijvoorbeeld belangrijk maar niet dringend. Een telefoon die overgaat is dringend, maar niet belangrijk. De salespagina voor je nieuwe programma, die morgen wordt gelanceerd, is dringend en belangrijk.

    Dus, voordat jij jouw dagelijkse takenlijst gaat prioriteren moet je echt nadenken over waar elk van je taken in het kwadrant valt en deze taak evenzo inplannen.

    Zal je altijd aan de beste taak werken? Waarschijnlijk niet. Ook zal jij je tijd niet altijd zo verstandig gebruiken als je zou willen. Maar door bewuste keuzes te maken, je dagen te organiseren en te prioriteren, zal je het veel minder stressvol en overweldigend vinden om je bedrijf te runnen.