• Wat is nu eigenlijk een product funnel?

  •  

    Voor een onlineondernemer is een goede funnel (= letterlijk vertaald vanuit het Engels een trechter), waarschijnlijk éen van de belangrijkste marketingtools die je als ondernemer moet hebben. En toch hebben veel ondernemers - zowel starters als gevestigde – geen idee wat een marketing-, sales-, lead- of product funnel is of hoe het werkt.

    Een funnel geeft de reis van een klant en de richting van de aankoop van een product of dienst weer, als in een trechter. Met een goede funnel kun je de bezwaren van potentiële klanten door middel van een goede strategie wegnemen en ervoor zorgen dat ze tot aankoop overgaan.

    Heb je enig idee wat dit betekent voor je onlineonderneming, als je dit belangrijk deel niet volledig begrijpt: “minder verkoop, lagere winst en uiteindelijk misschien zelf een onstabiele onderneming!” 

     

    Een simpele product funnel

    Een product funnel bestaat uit gratis content, die normaal gesproken niets tot weinig actie van je lezers, luisteraars – volgers - vereist. Veel product funnels beginnen met blogberichten, YouTube-video's, Facebook-berichten en andere gratis informatie. Dit is de "top" van je funnel (trechter). Zie onderstaande figuur.

    Vervolgens heb je een onweerstaanbaar aanbod [freebie] dat een zeer kleine "betaling" vereist – meestal in de vorm van een e-mailadres. Je vindt soortgelijk aanbod tegenwoordig overal op websites, via sociaal media en het internet en waarschijnlijk heb jij jezelf aangemeld voor sommigen. Dit is de gratis e-book of sjabloon, videoserie, checklist, werkmap of Webinar (online Masterclass), challenge en andere waardevolle inhoud die beschikbaar is, in ruil voor het inschrijven ("opt-In") op een e-maillijst.

    Heeft de persoon zich ingeschreven op je e-maillijst, dan bied jij deze vervolgens een reeks goedkope aanbiedingen aan via bijvoorbeeld de nieuwsbrief (e-mailmarketing), zoals een niet al te duur e-book of een goedkoop lidmaatschap, via de website of facebookgroep of een onlinecursus.

    Klanten die dit product kopen, gaan steeds meer naar beneden de trechter in en krijgen uiteindelijk van jou steeds meer aanbiedingen van jouw hogere geprijsde producten. Naarmate ze blijven kopen, hoe meer ze dichterbij en steeds meer dichtbij jouw topaanbiedingen komen, die de bodem, de onderste laag van de funnel vormen.

  • Hoe werkt de product funnel?

    Jouw doel als onlineondernemer is om zo veel mogelijk klanten door de funnel heen te krijgen als je kunt, en je doet dat door het proces soepel te maken door elke keer een absolute 'no brainer' product (of dienst) te creëren.

    Stel je eens voor dat je product funnel er uitziet als bovenstaande trechter (figuur 1), dan begrijp je ook dat je gratis content - bovenaan - door het grootste aantal lezers wordt verbruikt.

    Daaronder trek jij met je opt-in product (alleen voor de kosten van een e-mailadres) een kleine groep van mensen, die opzoek zijn naar gratis producten en items, nog meer de trechter in.

    Vervolgens trekken jouw “betaalbare” producten (e-books, mini onlinetraining etc.) nog een kleinere groep steeds dieper de trechter in.

    Ten slotte, als je dichtbij de onderzijde van de trechter komt, dan vindt je alleen de meest loyale fans en klanten die jouw hoger geprijsde producten kopen.

    Het is dus aan jou om ervoor te zorgen dat jouw klanten automatisch van jouw gratis content naar de bodem van de trechter terecht komen. Hoe meer betalende klanten jij in je sales funnel kunt houden, des te meer opbrengsten zal je hebben.

    De meeste startende en zelfs gevestigde ondernemers, kunnen zich de bovenkant van de sales funnel gemakkelijk voorstellen, maar als je echt wilt dat je bedrijf groeit, moet je het hele proces beheersen, en dat begint met het begrijpen wat een product funnel is en hoe het werkt!

    Let wel, je hebt ook geautomatiseerde systemen nodig om een product funnel goed te laten functioneren, zoals het gebruik van een autoresponder, om bezoekers/ klanten uit een funnel naar de volgende funnel te krijgen (gebaseerd op hun aankopen of gedrag (zoals het klikken op een link).

    Ook onweerstaanbare landing- en salespagina’s moeten ervoor zorgen, dat een potentiële koper een klant wordt. Ook de e-mailcontent moet op de meest aantrekkelijke manier opgesteld worden. Deze content wordt in een e-mailreeks geplaatst. Een e-mail reeks is een reeks e-mails, die in bepaalde aantallen op de juiste tijdsinterval verzonden worden, na een specifieke actie (Opt-In, aankoop of geen aankoop)

    De meeste startende en zelfs gevestigde ondernemers, kunnen zich de bovenkant van een funnel gemakkelijk voorstellen, het startpunt van de funnel begint in de meeste gevallen bij een gratis aanbod, maar als je echt wilt dat je bedrijf groeit, moet je het hele proces beheersen en dat begint met het begrijpen wat al die diverse funnels doen en hoe het werkt!

    Hoe ziet jouw product funnel eruit ? Moet je wat bijschaven?

    Maak jij al ook al gebruik van zoveel mogelijke beschikbare tools om het online ondernemen makkelijker te maken?

    Heb je advies nodig voor wat betreft de technische kant van het bouwen van je funnels, neem dan contact met mij op.