• Heb jij ook weleens last van uitstelgedrag? En wat doe jij om het tegen te gaan?

    Hoewel er algemene oorzaken en redenen voor uitstelgedrag zijn, is er nog geen middel of pil voor uitgevonden. Oorzaken kunnen onder andere zijn het hebben van angst dat je de taak niet aankunt of gefrustreerd zijn, omdat je het gevoel hebt dat jij alweer degene bent die de taak moet uitvoeren of gewoon omdat je niet weet waar of hoe je moet beginnen.

    Hieronder vind je zeven tips om uitstelgedrag te overwinnen. Dus 'what the heck just try it!' Er moet echt wel één tip tussen zitten die je kunt gebruiken.

    Tip 1. Tem de tijdrovende taken

    Let op voor 'time stealers' - kleine taken die minuten en uiteindelijk uren van onze dagen oppeuzelen. Deze blijken meestal taken te zijn zoals het controleren van e-mail, het controleren van facebook, het beantwoorden van de telefoon terwijl je aan het werk bent, of op kantoor even naar de deur lopen voor de koerier, een kopje koffie maken ... Het maakt niet uit wat het is dat je ophoudt van je werk: -- Houd het bij! 

    Tip 2. Maak een 'To-Don't'-lijst

    In plaats van een "To Do" lijstje op te stellen, die je op de een of andere manier nooit af zal maken, doe het tegengestelde: Maak een lijst van alleen de taken waarvan je weet dat je die gaat uitstellen.

    De kans bestaat dat er slechts een of twee (of misschien drie) taken zullen zijn. Verwerk deze eerst voordat je iets anders doet, je zult verrast zijn hoe snel je klaar bent met deze taken; je voelt je daarna zo goed, dat het de rest van je dag zal inspireren.

    Tip 3. Leg je mobiele telefoon weg!

    Als je een compulsieve berichten 'checker' of een WhatsApp 'chatter' bent, laat dan je mobiele telefoon niet eens in dezelfde ruimte.

    Tenzij jij wacht op belangrijk nieuws (een nichtje of neefje staat op het punt om geboren te worden of een update van een ziek familielid), de wereld zal niet vergaan als jij je berichten niet constant controleert.

    En je zal zó ook nog de mensen trainen die je werkuren niet respecteren!

  • Tip 4. Ga naar buiten!

    De volgende keer dat jij je overweldigd voelt, neem dan een pauze. Dit valt niet onder je gebruikelijke uitstelgedrag: Ga twintig minuten lopen of ga tien minuten op het dakterras of balkon zitten tijdens de lunch. Trouwens, gun jezelf een lunchbreak.

    Frisse lucht helpt zowel psychologisch als door de zuurstofproductie te stimuleren om de spinnenwebben uit onze hersenen te verwijderen. Vertel jezelf dat je een pauze neemt, niet dat je aan het uitstellen bent (wat je wel zou moeten doen, als je gefocust bent op Candy Crush).

    Bovendien krijg jij lichaamsbeweging van minimaal twintig minuten per dag! En eten boven jouw toetsenbord, zorgt voor kruimels in het toetsenbord, dat is vies!:-)

    Tip 5. Vraag jezelf af wat de redenen zijn

    Je kunt geen gewoonte veranderen tot je het begrijpt. De volgende keer dat je uitstelt, stop dan de uitstelactiviteit, sta op van je stoel en vraag jezelf af: "Wat is er aan de hand?"

    Probeer erachter te komen of je simpelweg het beginnen aan een taak moeilijk vindt, of dat je gewoon die taak niet leuk vindt, of dat je boos bent omdat je aan de taak moet werken. Vraag jezelf af wat de reden voor het uitstelgedrag is.

    Contact maken met jouw echte gevoelens, kan ervoor zorgen dat je de juiste oplossing voor die bepaalde uitstelactiviteit vindt. Als jij bijvoorbeeld de volgende keer follow-up e-mails wilt implementeren, en je had er de vorige keer echt de pest in, dan zal jij deze activiteit in de toekomst uitbesteden.

    Tip 6. Hak het in stukken

    Als een taak overweldigend is, hak het in kleine stukken. Focus dan op het uitvoeren van alleen de volgende stap. Je zult zien dat je makkelijker met zelfs de meest overweldigende taak begint als je die belangrijke stap kan identificeren en nemen.

    Tip 7. Makkelijk of moeilijk?

    Ontdek of je die persoon bent die minder uitstelt als je eerst aan de moeilijkste of aan de makkelijkste taak begint. (Maak notities; houd een logboek voor twee weken bij.)

    Zodra je weet waar je voorkeur het sterkste ligt, begin vanaf dan met de taak die je uitstelcyclus het beste breekt.

    Er zijn natuurlijk meerdere manieren om uitstelgedrag te overwinnen. Ga in ieder geval bij jezelf na waarom jij uitstelt. Zijn het de makkelijke of de moeilijke taken?

    Veel succes met de tips.

    Zit er geen tip tussen die jij zou kunnen gebruiken om jouw uitstelgedrag te overwinnen, houd dan mijn blogs in de gaten, misschien zit er in een toekomstige blog wel een tip tussen:-)

    Groetjes,

    Monique